I computeræraens spæde start var det tydeligt at se, når en person var en IT-nørd, men i dag er det lidt sværere, for dette er et segment, der med årene og udviklingen er vokset eksplosivt, og dermed har udtrykket hos IT-nørderne også ændret sig. I dag er det mere almindeligt at være god til IT end for blot et par generationer siden, og derfor skiller denne gruppe sig altså mindre ud. 

Tidligere kunne man kende en IT-nørd på et af to udtryk. Det ene var anonyme, kedelige striksweatre, stålindfattede briller og fodformede sko, og det andet var store farvestrålende skjorter og computersokker. I dag er det mere almindeligt at have billige sorte sokker, cowboybukser og en skjorte på, og sådan har moden altså ændret sig. 

To forskellige ting 

Linkbuilding artikler er noget, som mange tror, hører ind under IT-, men dette er helt forkert, for her er der nemlig tale om markedsføring, og ikke markedsføring i traditionel forstand men digital markedsføring. Denne type markedsføring kan man sige, foregår i det skjulte, da arbejdet sker i maskinrummet og kunderne kun ser toppen af isbjerget. 

Således er der altså tale om to helt forskellige brancher, og hvis man er IT-nørd, er det altså ikke sikkert, man har noget som helst forstand på linkbuilding, metabeskrivelser, keywords og alle de andre ting, som altså er forbundet med digital markedsføring og ikke IT. Man kan naturligvis godt vide noget om begge dele, men ofte vil IT-nørderne fortrække at holde sig til deres eget område.